4.514 visninger
|
Oprettet:
Arion kattefoder - kvalitet?? {{forumTopicSubject}}
Har folk gode erfaringer med Arion foderet? Jeg ved at Adult Light udgaven til hunde er lige til at lukke op og s**** i for at sige det lige ud ..
Men hvordan er det til katte? Bliver det dækket ind .. og er det mon ligeså godt som Royal Canin ?
Der findes ikke en udgave til kastrerede katte .- hvad gør man så? Og er det overhovedet en nødvendighed at fodre med sterilised foder .. eller er det mon blot et behov skabt af producenterne??
Håber der sidder nogle derude der har mere forstand på kattemad end jeg har .. Heste kan jeg finde rundt i .- men de små firbenede er altså stadig nye for mig
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Mht. kastratfoder, tja, jeg skifter mellem kastratfoder (RC sterilized, og RC Young Male) og alt muligt andet voksenfoder, der ikke er specielt beregnet til kastrater. Tror ikke, det er så vigtigt med kastratfoder, når kattene samtidig får masser af væske i form af vådfoder. Men at skele til magnesiumindhold (max 0,08 mg, som der fx er i Arion) er nok en god ide. Der er også noget med fosfor og calcium, men jeg kan aldrig huske hvordan det lige er med det, så jeg skifter bare mellem forskellige mærker, og regner så med, at det ikke går helt galt.
Forresten så har der været mange tråde om foder, så prøv at bruge søgefeltet.
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
Foderet er ikke coatet i modsætning til mange andre produkter og kattene kaster ikke så meget op (kun som normalt for katte) som de gjorde med f.eks. med RC.
Indholdet af Taurin er fint - ligeledes fedtprocenten, som ikke må være for lav af hensyn til pels og hud.
Mine katte har flotte, blanke pelse og stortrives på det.
Og så kan de godt lide det
Jeg er først for nyligt gået over til Adult; Ellers har jeg brugt Kitten, også til kastraterne.
ADULT:
Fugtighed: 9% - Råprotein: 32% - Råfedt: 20% - Fibre: 2% - Aske: 7%
Mineraler: Kalcium; 1,40% - Fosfor: 0,94% Magnesium: 0,08 % - Natrium: 0,46% - Kalium: 0,36% - Kobber: 22mg.
Tilsatte vitaminer/kg: Vitamin A: 25000 IE, Vitamin D3: 2000 IE - Vitamin E: 150 mg - Biotin: 0,25 mg - Nikotinsyre: 75 mg x) - Folinsyre: 1,8 mg
Aminosyre/kg: Taurin 2500 mg - Arginin: 17,2 g - Methionin: 8,8 g
x) niacin (nikotinsyre, tidligere kaldt B-3 vitamin) - må ikke forveksles med nikotin i cigaretter
KITTEN:
Fugtighed: 9% - Råprotein: 34% - Råfedt: 22% - Fibre: 2% - Aske: 7%
Mineraler: Kalcium; 1,40% - Fosfor: 0,94% Magnesium: 0,08 % - Natrium: 0,47% - Kalium: 0,40% - Kobber: 22mg.
Tilsatte vitaminer/kg: Vitamin A: 25000 IE - Vitamin D3: 2000 IE - Vitamin E: 150 mg - Biotin: 0,25 mg - Nikotinsyre: 75 mg x) - Folinsyre: 1,8 mg
Aminosyre/kg: Taurin 2500 mg - Arginin: 18 g - Methionin: 8,9 g
x) niacin (nikotinsyre, tidligere kaldt B-3 vitamin) - må ikke forveksles med nikotin i cigaretter
jan 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 1 Emner: 41 Svar: 247
Hun ELSKER virkelig det foder, og hvis hun får RC sterilised så får hun allergisk reaktion og læben hæver op og hun kaster op temmelig tit, så jeg er godt tilfreds med Arion
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
feb 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 3 Svar: 42
og JO, der findes en variant til kastrater, den hedder LIGHT, den er forebyggende for overvægt, som jo er det største problem ved kastrater....
apr 2009
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 43 Svar: 663
Kan varmt anbefales! Har før både brugt hills og RC men er Arion de trives bedst på
dec 2006
At et foder er light betyder ikke, at det nødvendigvis er beregnet til kastrater. Så vidt jeg ved er hensigten med kastratfoder også, at det skulle have en forebyggende effekt på urinvejslidelser. (Om kastrater så reelt har højere risiko end fertile katte, ved jeg ikke).
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
For øvrigt er det en myte, at kastrater har større risiko for at få problemer med urinvejssten end fertile katte. Det findes der veldokumenterede, videnskabelige undersøgelser, der bekræfter.
feb 2010
jun 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 19 Svar: 29
Jeg tænker nemlig også selv at special foder til kastrater er et producent opfundet behov .. Snakkede med en del forskellige forhandlere i herning (til Hundeudstilling - dem af dem som også havde kattemad) og deres foder var enten helt eller stortset kornfrie, men så med så højt indhold af kød at urinen derigennem blev så sur at de ikke ville få problemer .. Det gav ret god mening for mig!!
Men stadigvæk er jeg ikke nok inde i kattemad at jeg kan skelne mellem hvad der er bedst af de dyre/populære produkter .. Lige nu får de Royal Canin 4-12 måneder .. Men Hector er allerede begyndt at blive fed, på maven lige foran bagbenene .. og de er altså kun 5 måneder!!
Hvorfor må man kun fodre med light produkt i en periode??
Mine katte drikker heldigvis riiiiiigeligt!! De har en vandskål der rummer 400 ml med frisk vand som jeg skifter et par gange dagligt .. vil tro de drikker mellem 4-600 ml dagligt.
Vådmad er Hector ikke ret vildt med, men Simba elsker det ... Makral i tomat vil de begge slå ihjel for.
Har også overvejet råt kød, man hvad er bedst at give dem??
feb 2010
jun 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 19 Svar: 29
Marianne - så jeg kan købe fersk kyllingebryst og give dem det råt?? hvad med salmonella osv?
dec 2006
Tak for oplysningen. Jeg kunne heller ikke lige forstå, hvad det skulle være, der gav kastrater øget risiko.
Arion kattefoder - kvalitet??